Fotografische top 15 van 2022

Het is 17 December 2022. Allerlei lijsten op de radio komen (nog) voorbij waaronder de top 4000 op radio 10 waar ik nu U2 (Angel of Harlem) op 1405 aan het luisteren ben. We hebben een hele koude week achter de rug met veel vorst, schaatsplezier, maar vooral ook fotografie plezier. Ik hoopte vandaag dat laatste beetje rijp te kunnen fotograferen, maar het was niet koud genoeg. Dat geeft mij dan weer tijd om eens na te denken over mijn fotografische hoogtepunten. Maar hoogtepunten worden eigenlijk gevormd door (diepe) dalen en die heb ik in 2022 ook wel gekend (lees er hier meer over). In dit overzicht kan je mijn mooiste 15 foto’s van 2022 zien.

Eerst wat leuke fotografische feitjes van 2022. Mijn eerste foto heb ik gemaakt op 15 januari en de compositie is exact gelijk aan de eerste foto van 2021 😊 Sindsdien ben ik er dit jaar 40 keer op uit gegaan met in totaal 1965 foto’s die zijn overgebleven in mijn Lightroom catalogus. Hiervan zijn 3% gemaakt met de 14-24mm f/2.8, 22% met de 24-70 f/2.8, 75% met de 70-200 waarvan 19% in combinatie met de 2.0 teleconverter. Van deze 1965 foto’s heb ik er 60 gemarkeerd waaruit ik mijn top 15 heb gehaald die jullie hieronder kunnen zien. Van deze 15 foto’s zijn er 12 foto’s gemaakt op de Veluwezoom, 2 in Oostenrijk en 1 op de Ginkelse Heide. Om het wat leuker en persoonlijker te maken heb ik de foto’s gekoppeld aan mijn top 15 van Spotify. Krijg je ook meteen een inzicht van mijn muzikale smaak die eigenlijk wel scherp in contrast staat met de rust van de foto’s. Maar het is wel muziek waarmee ik mijn hoofd leeg kan maken en energiek en gefocust word. Veel kijkplezier en mocht je de muziek willen luisteren klik dan op de link (als je durft 😉).

1. The Awakening (Tha Playah)

160mm, f9, 1/640s, iso 100

Tijdens mijn vakantie realiseerde ik mij (weer) wat de reden is om te fotograferen. Het besluit om op stap te gaan, dat moment beleven en als de camera mee is datgene vastleggen wat mijn interesse vangt (licht, mist, compositie of wat dan ook). Eenmaal thuis wil ik voornamelijk het moment herbeleven, uitprinten en ophangen. Deze foto hangt nu mooi in onze woonkamer en herinnert mij elke dag aan deze mooie zonsopkomst met de hele familie boven op de berg bij Griessenkareck bij Wagrain in Oostenrijk.

 2. Master of Puppets (Metallica)

400mm, f11, 1/640s, iso 640

Deze foto symboliseert de donkere jungle (gevangenis) van de social media en het telefoon gebruik in het algemeen. De lichtende bladeren is het symbool van verzet en ontsnapping die ik gevonden heb dit jaar. Hoewel dit prachtige nummer van Metallica het drugsgebruik symboliseert is het wat mij betreft ook van toepassing op social media.

3. My Religion (Javi Boss)

170mm, f9, 1/6s, iso 100

Het ultieme Kiek’n Wat ’t Wot moment van 2022, iets wat in 2020 mijn nieuwe fotoreligie is geworden. Op de elektrische fiets heb ik mij heerlijk rustig en ontspannen laten leiden door het licht over de Veluwezoom. Zo kom je eens op nieuwe en verrassende plekken terecht. Het licht viel hier prachtig op de laatste blaadjes van de boom. Ik heb even gewacht totdat de varens ook het licht vingen. En al zeg ik het zelf, geprint en in mijn eigen gemaakte lijst is het één van mijn mooiste foto’s van 2022.

4. Take U Back (Angerfist)

400mm, f8, 1/160s, iso 100

Eén van mijn voornemens is om meer wandelvakanties te gaan ondernemen. Dit jaar heb ik de knoop doorgehakt en ben ik samen met mijn lief Sandra, naar Dachtstein (Oostenrijk) gegaan om daar 3 dagen te gaan wandelen in de bergen. De eerste dag was regenachtig maar zo sfeervol. Aangekomen bij een mooi stukje Alpenweide viel mijn aandacht op een (niet zo mooie) alleenstaande boom totdat de wolken openbraken en een glimp van het landschap daarachter liet zien. Hup, die 70-200 + 2.0TC erop en wachten op het juiste moment. Wat zou ik graag terug willen gaan!

5. Shadows (Evil Activities & Korsakoff)

130mm, f13, 1/13s, iso 100

Mijn tweede ochtend dat ik in 2022 ging fotograferen was een waar genot. Uiteindelijk bleek deze familie van berkenbomen mijn hele ochtend in beslag te nemen. Fotograferen op de vierkante meter en zien hoe kou, warmte, sfeer, licht langzaam de composities veranderden. Door het directe zonlicht ontstond er meer contrast en een lichte harpeneffect vooral in dit intieme beeld. Zo mooi hoe het licht de schaduwen vormen of is het misschien andersom?

6. Smile on his Face (Tha Playah)

105mm, f11, 1/5s, iso 64

Dezelfde groep berkenbomen als op de vorige foto, maar nu gefotografeerd eind 2022. Het was de hele dag aan het vriezen maar ook mistig. Dan weet je dat er rijp gaat vormen. Gelukkig was de mist net dun genoeg om het groepje berkenbomen in de verte te laten zien voor een mooie interactie tussen de voorgrond en achtergrond. Ja, in deze condities krijg ik echt een glimlach op mijn gezicht.

7. The Ringer (Eminem)

200mm, f7.1, 1/80s, iso 125

Ik heb deze foto nooit gedeeld, maar toch in mijn top 15. Waarom? Het brengt een bepaalde emotie bij mij naar boven. De klim vanuit het duister naar het licht en daarom is deze foto eigenlijk ook gekoppeld aan mijn fotografische nummer 2. Deze periode heeft dan ook wel overeenkomsten met dit nummer van Eminem. Misschien dat daarom Eminem mijn meest favoriete artiest was in Spotify. Zoekende naar de betekenis van fotografie, een verhaal willen vertellen. Wat dat betreft vind ik zijn teksten echt goed met (drie)dubbele betekenissen en hoe mooi zou het zijn om dat ook met fotografie te kunnen bereiken.

8. Not Alike (Eminem)

135mm, f13, 1/10s, iso 800

Teruggekomen van een prachtige vakantie in Oostenrijk was ik behoorlijk verzadigd van fotografie. In combinatie met de drukte van het onderwijs duurt het even voor de zin om te gaan fotograferen terug is (wat niet erg is overigens). Dan is het goed om het met iets makkelijks weer de draad op te pakken. Dus tijdens een dag met veel regen lekker naar een bekend plekje gereden om een oude compositie te bekijken. Door het vele groen viel mij juist een nieuwe compositie op door de afwijkende kleuren tussen de varens en bladeren en de vormen van de boomstammen.

9. The Hood (Nosferatu)

400mm, f9, 1/60s, iso 100

Als er een gebied mijn ‘Hood’ is dan is het wel de Posbank. Een fantastisch gebied om te wandelen, fietsen, fotograferen of gewoon te zitten. De Posbank is natuurlijk bekend om zijn heide, bomen en gelaagde landschappen. Deze foto is vooral beinvloed door het licht, de inkomende mist, maar vooral mijn gevoel van de Oostenrijkse laagjes van mijn fotografische nummer 1. Heerlijk om op de top van een heuvel het landschap tot je te nemen zonder enige haast of stress om een voorgrond te vinden.

10. Still D.R.E. (Dr. Dre & Snoop Dogg)

49mm, f7.1, 1/30s, iso 125

Tja, dit nummer en de Ginkelse Heide blijft gewoon energie geven. Ik herinner mij nog dat ik een week voor deze zonsopkomst tegen Dave Zuuring zei: ‘weet je, ik heb geen drang om die spectaculaire zonsopkomsten te fotograferen’. Nog geen twee dagen later stond ik onwijs te genieten van dit spektakel. Het originele plan was om iets anders te doen, maar de lucht en gezelschap deed mij anders besluiten. Zo mooi hoe de mist het geheel lekker zacht maakt. Dat originele plan blijft nog maar eventjes in mijn hoofd hoewel Dave (zie nummer 15 van zijn top 22) die foto’s al gemaakt heeft op dezelfde dag als dat ik mijn fotografische nummer 6 maakte.

11. Trenuletul (Zdob si Zdub, Frsatii Adhahov)

175mm, f11 1/200s, iso 100

Dezelfde ochtend als bij mijn fotografische nummer 9 alleen dan op het moment dat de dichte mist de Posbank binnen was gerold. Zo gaaf om die overgang te zien en dan met de zon die net over de boomtoppen komt om het geheel in een gouden gloed te veranderen. Ja, hier word ik echt helemaal vrolijk van net zoals dit leuke nummer van Moldavië tijdens het Eurovisie Songfestival.

12. Hardcore Power (N-Vitral)

32.5mm, f13, 1/40s, iso 100

Nogmaals die ochtend als bij mijn fotografische nummer 5. Een ochtend om nooit te vergeten dus en voor mij ‘Hardcore’ vanwege de toewijding om het maximale uit deze hoek van het Rozendaalse Veld te halen. Dat deed ik door 2,5 uur om deze groep berkenbomen te lopen. Begonnen tijdens bleu hour met dichte mist tot voorbij het gouden uurtje zonder mist. Soms loont het gewoon om op één plek te blijven.  

13. Attack of the Dice (Angerfist)

200mm, f2.8, 1/1250, iso 320

Grijs, vlak en saai licht, maar toch raakte ik enthousiast toen ik een stuk open landschap met gras en paar bomen tegen kwam. Geïnspireerd door Thomas Heaton lekker op f2.8 en door het gras gefotografeerd voor een wat meer schilderachtig effect en gewacht totdat de vogeltjesdans begon. Tevens gebruik gemaakt van een time blend om meerdere vogels erop te krijgen. In de nabewerking lekker duister en dreigend gemaakt om een desolaat gevoel te creëren waarbij de kraaien elk moment kunnen gaan aanvallen zoals in ‘The Birds’.

14. Words of ’95 (Painbringer)

250mm, f9, 0.4s, iso 100

Een oude compositie op de Posbank die ik al meerdere malen heb gefotografeerd, maar nog niet met deze kleuren tijdens een hele koude ochtend. Er ontbreekt alleen nog eentje met rijp op de bomen, maar dat ging dit jaar altijd gepaard met dichte mist waardoor de bomen helemaal niet te zien zijn. Ik hoop dat het niet al te lang zal duren, want meer en meer berken/dennen beginnen te groeien waardoor het steeds meer puzzelen wordt voor een mooie compositie.

15. Simply Barbaric (Barber)

130mm, f11, 1/80s, iso 100

Koud, rijp, en pijnlijke vingers door de (te) dunne handschoenen oftewel, barbaarse omstandigheden 😉 Maar het nieuwe gebied en de warme kleuren maakten het allemaal goed. Optimaal genoten van een onwijs fijne winterochtend begin dit jaar.

Tot slot

Dat waren dan mijn 15 mooiste foto’s van 2022. Heb ik dan nog voornemens voor 2023? Jazeker, doorgaan met minder social media en op reis naar IJsland met Dave en Julien, Luxemburg met Sandra en Scandinavie met de familie. Fotografisch zou het leuk zijn om een persoonlijke expositie te houden, maar bovenal gaat het vooral om genieten en herinneringen maken met familie en vrienden. Een fijn en gelukkig 2023!